2019年07月21日

最近の船首3 ダブルステップバウ Ship Bow recently 3 Double Step Bow

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久しぶりに船首の話です。
2019年6月にイタリアの哨戒艦Paolo Thaon di Revel級のネームシップ
P430の進水する様子が紹介され、その艦首に驚いた方も多かったでしょう、
私もその一人。
PPA型-Pattugliatori Polivalenti d'Altura-多目的外洋哨戒艇の名で
紹介されている、いわゆるOPV(オフショアパトロールバッセル)ですね。

It is a story of the bow after a long time.
The appearance of the launch of the Italian patrol ship Paolo Thaon di Revel-class nameship P430 in June 2019 was introduced, and many would have been surprised by its bow.
I am one of them.
The so-called OPV (Offshore Patrol Vassell), introduced under the name of PPA type “Pattugliatori Polivalenti d'Altura”.

船首の上に船首か乗っていると言われていますが、実はかなり以前に実用化
された船首で、ダブルステップバウ DSBという名前です。
主に浅喫水の小型高速船用に、水線長を長くして高速性や直進性を向上させる
ための構造です。V字船底やウォータジェットと同時に採用されています。
Paolo Thaon di Revel級のような大型艦に採用されるのは非常に珍しいことです。
浅喫水のV字船底船の船首と形がほぼ同じなので、その先に容易に
後付けもできるようです。

It is said that the bow is on the bow, but actually it was a bow that was put into practical use quite a long time ago, and it is named DSB-Double Step Bow.
This is a structure to improve the speed and straightness by lengthening the water line length mainly for small draft high speed ships.
It is adopted at the same time as the V-shaped hull and water jet.
It is very rare to be adopted by large ships such as Paolo Thaon di Revel class.
The DSB has almost the same shape as the bow of a shallow draft V-shaped hull ship, so it seems that it can easily retrofit it further.

日本では昨年のSOYを受賞した漁業調査取締船げんかいや
高知漁業取締船くろしお・小鷹、広域監視艇さきしま など、小型の
パトロール船に多く採用されています。
私が調べた限り、最初に採用されたのは1998年就役の高速フェリー
オーシャンアローで、IHIと東大船舶工学科が共同開発した高速双胴船です。
もしかしたらその時開発されたものかもしれません。
英語で調べても出てきません。
Paolo Thaon di Revel級の船首もwave piercing bowと紹介されています。

In Japan, DSB is widely used for small-sized patrol vessels such as the fishery research and inspection boat “Genkai”, which received SOY last year, the Kochi fishery patrol ship “Kroshio” and “Odaka”, and the wide area surveillance boat “Sakishima”.
As far as I have investigated, DSB was first adopted in 1998 by high-speed ferry Ocean Arrow, a high-speed catamaran jointly developed by IHI and the University of Tokyo.
Maybe it was developed at that time.
It does not come out even if it investigates in English.
The bow of the Paolo Thaon di Revel class is also introduced as a wave piercing bow.

ついでに、ウェーブピアシングバウの話も。
レーダーステルス対策を考慮した船体設計では船体上部を内側に傾斜させた、
いわゆるタンブルホーム船体にする例も多く、その船首には
ウェーブピアシングバウは非常に良くマッチングします。
また、オーストラリアのINCAT社製の高速フェリーや、
スピアヘッド型輸送船など、最近良く見るようになった双胴船にも
ウェーブピアシングバウは採用されています。
ウェーブピアサーという言い方のほうが多いかもしれません。
最近のパトロール船の中には、通常の船体にウェーブピアシングバウを取り付けて
対波浪揺動性・高速性能を高めている船も出現しているようです。
ヨットの世界では随分前から普及していますよね、
カタマランとかトリマランヨットだと。

In addition, the story of the wave piercing bow.
In ship hull design considering the radar stealth, there are many cases where the upper part of the hull is inclined inward, so-called tumble home hull, and the wave piercing bow matches the bow very well.
In addition, wave piercing bows have been adopted for catamarans that have recently become popular, such as the high-speed ferry manufactured by INCAT in Australia and a Spearhead class JHSV.
There may be more to say the Wave Piercer.
Some of the recent patrol vessels are equipped with wave-piercing bows on the normal hull to enhance anti-wave rocking performance and high-speed performance.
It has been popular for a long time in the world of yachts, such as catamaran and trimaran yachts.

※ちなみに2011年海上技術安全研究所によって開発された、
 大型船の船首左右に鰹節のような凹凸を取り付けて造波抵抗を軽減する
 省エネ装置がSTEPと呼ばれていて、これをステップ船首と書いてある記事も
 あります。
※ Incidentally, the energy saving device developed by the Marine Technology Safety Research Institute in 2011 to reduce wave resistance by attaching unevenness like eyebrows to the left and right of the bow of a large ship is called “STEP”,
there is also an article that says this as a step bow.
posted by 禅芝zenseava at 12:00| その他のメカ Other Mechanics | 更新情報をチェックする